22 feb. 2010

Variationer på kyckling och kladdkaka

Vad sägs om en sagolikt god variant på min egen kycklingrätt, beskriven längst ner i detta blogginlägg (klicka!)? Jag hade glömt att jag ibland brukar lägga till några päron i bitar, hela rätten blir väldigt saftig och läcker av det. När Anne-Lie kom till sta'n fick jag en liten flaska Balsamusse, päron och valnöt, av henne. Klick, sa det i skallen och jag insåg att lite valnötter på kycklingen borde vara smaskens!

Alltså tog jag mitt vanliga recept, men lade till päron och valnötter (som fick rostas lätt i stekpannan först) och öste på av den lilla flaskan istället för min vanliga crema di balsamico.
Åh, så gott det blev!
(Men jag är säker på att det blir gott även utan just den här såsen, pröva!)

Så bakade jag tårtor till brorsonen. Och bullar.
Dels bakade jag min vanliga klassiska chokladtårta som ni finner på bild kl 19.50 här (klicka!).
Men jag gjorde också en väldigt god kladdkaka med vit choklad, den blev nästan lite kolaaktig i smaken...


Kladdkaka med vit choklad
250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 msk konjak
2 dl vetemjöl
Topping: 100-150 g mörk choklad
Frukt
Vispad grädde

Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen i bitar och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter.
Grädda i 175 graders ugn 35 min.

När kakan tas ut ur ugnen, strös hackad mörk choklad över. Chokladen smälter av värmen och kan lätt spridas ut.
Låt kakan kallna och servera den med frukt och vispad grädde.

(Grundreceptet är från Arla, men jag har ändrat en del i det.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Min dotter ville ha chokladtårta på sin artonårsfest,,kanske skulle jag övertala henne till denna kladdkaka istället,,ser mumsigt ut