4 juli 2020

Paj med avokado och skinka


Jag stod med två mogna avokado i handen när ett minne dök upp. En paj jag gjorde för länge sedan men inte minns att jag har nedskriven någonstans. Dags att provlaga och se om jag kan få den lika god som jag minns den. Jodå, den fick med beröm godkänt!

Paj med avokado och skinka
Deg:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g smör
1,5 dl mjölk

Fyllning:
2 avokado
1 paket bacon eller 150g rökt skinka
4 ägg
2 dl mjölk
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda de torra ingredienserna till degen i en matberedare, tillsätt smöret, mixa och sedan mjölken. Kör tills det blir en deg, det går fort. Tryck ut degen i en pajform, även några centimeter upp på kanterna.
Dela avokadon, skala och skär fruktköttet i långa klyftor. Lägg ut klyftorna på pajbotten. Strimla bacon/skinka och fördela även detta över botten.
Blanda ihop övriga ingredienser till fyllningen och häll äggstanningen över avokado och skinka.
Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter tills pajen fått fin färg och fyllningen stannat.
Servera med sallad.

Inga kommentarer: