4 feb. 2020

Tiramisu utan kaffe


För många, många år sedan låg en italiensk delikatessbutik som hette Roviras Delikatesser på Hökens gata på Söder. Där köpte jag stora skivor av mortadella, gigantiska italienska bröd och mycket annat gott som inte fanns i vanliga affärer. Tänk så mycket som har hänt med utbudet sedan dess! När jag nu googlar finner jag att självaste Björn Ranelid har skrivit om butiken och dess utbud i en bok. En gammal DN-artikel berättar om deras egna choklad.

En gång fick jag deras recept på Tiramisu och det har jag gjort så många gånger sedan dess! Jag gillar inte kaffe, kan möjligen stå ut med lite mockasmak på tårta eller choklad men inte mer än så. I de flesta tiramisurecept doppas kexen i kaffe, men inte i detta! Förmodligen hade jag beklagat mig i butiken och därför fått receptet. Jag minns faktiskt inte.

Jag har ändrat mängderna i receptet så det stämmer med dagens förpackningsstorlekar.



Tiramisu
6-8 portioner
5 ägg
4 msk strösocker
500 g Mascarpone
2 paket Savoyardikex à 200g
2 dl marsalavin eller brandy

Separera äggulor och -vitor, vispa sedan äggvitorna till hårt skum.
Blanda äggulor och socker, vispa lätt och blanda sedan ned Marscarponeosten.
Vänd ned denna smet i äggvitorna.
Doppa kexen i vin/brandy och varva sedan kex med kräm på ett fat med kanter eller i lämplig form.
Jag brukar göra två kexlager med lite kräm underst och tjockare krämlager i mitten och överst.
Låt tiramisun stå kallt i några timmar och pudra gärna med kakao vid serveringen.


Jag gjorde tiramisun i flera små formar senast, den kan självklart också göras i portionsformar
I dag ligger populära Omnipollos hatt på adressen, vägg i vägg med sitt bryggeri.

1 kommentar:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Anni!
Såg precis att du har två bloggar och blev nyfiken. Inspirerande och spännande med alla recept. Har nu skrivit ut några att ha när när vi återigen kan träffa goda vänner och laga mat tillsammans.
Trevlig helg!
Birgitta