30 maj 2019

Plånboksvänlig lunchlåda med halloumi och sparris



Jag har allt som oftast lunchlådor med mig till jobbet. För mig handlar det både om ett ekonomiskt perspektiv och om att jag vill veta vad det är jag stoppat i min mat. Enligt konsumentverket kan du spara upp till 13 000 kr/år på lunchlåda. Naturligtvis påverkas sparandet av vilka ingredienser du tillagar lunchlådan av - hummer är ju dyrt även i en lunchlåda ;) 

Om jag mot förmodan lagat mat på helgen (ja som ensamhushåll blir det inte alltid matlagning på helgerna)  brukar det finnas lådor till veckan som kommer men allt som oftast får jag laga lådor inför veckan. För tillfället har jag helt snöat in på sparris och halloumi. Den gröna sparrisen är en favorit och förutom i lunchlådor hamnar dom gärna i en omelett på helgen. Halloumin brukar höra sommaren till för mig, men nu lyckades jag hitta några kvarglömda paket från förra sommaren längst in i kylen där bäst-före-datum hade passerat med några veckor. Så då fick det bli till att smaka och naturligt vis var det inget som helst fel på osten.

Ofta blir mina lunchlådor kylskåpsrens vilket gör att innehållet brukar variera. Ser alltid till att få med protein, fett och kolhydrater för att få en komplett måltid. 

Lunchlåda med halloumi och sparris
1 förpackning halloumi
3-4 gröna sparrisar
8-10 hasselnötter
ca 1/2-1 dl couscous eller andra grynblandningar
1/2-1 persika
6-8 oliver
Grönsaker efter smak och tillgång i kylen. Tomat, gurka, avokado osv.

Börja med att koka couscous enligt förpackningen så att den hinner svalna.
Torrosta hasselnötterna i het panna. Lägg hasselnötterna på fat så även de svalnar innan du grovhackar dem.

Skiva halloumin, jag använder den laktosfria, och stek den i den torra pannan du använde till hasselnötterna. Jag brukar ha ganska stark värme så att jag får en fin stekyta. Lägg halloumin åt sidan.

Nu till sparrisen. Jag brukar bryta av den nedre delen för att få bort den "tråkiga" delen. Därefter bryter eller delar jag resten med kniv.

Lägg i en kick smör i pannan när du stekt klart halloumin, sänk värmen något och mjukstek sparrisen i pannan. Krydda med salt och peppar. 

Förbered de grönsaker och frukt som ska vara i lådan. 

Nu är det dags att lägga ihop lunchlådan. Jag brukar lägga sallad i botten, därefter grynen, sen lök och resten av grönsakerna. När det är gjort häller jag gärna över en god olja, ramslöksoljan passar perfekt. Därefter är det dags för halloumin och de torrostade hasselnötterna.

Nu är det bara till att lägga på locket till lådan och lägga ner den i kylväskan om du likt mig kanske inte alltid kommer direkt till kontoret och kan ställa in lådan i kylen. När klockan närmar sig 12 är det bara till att hugga i och njuta!

1 kommentar:

Anni sa...

Nu blev jag hungrig! Halloumi är klart underskattat - den osten lyfter en vardagssallad till något helt annat. Måste kolla i kylen om det inte ligger en bit där ...