23 jan. 2019

Uitsmijter - en rejäl lunchmacka


I flera länder äter man enbart en smörgås till lunch, något som många av oss svenskar har svårt att förstå. När jag var i Nederländerna i somras reagerade jag just på att restaurangernas lunchmenyer innehöll smörgåsar. Sedan fick jag se hur de kunde se ut! Det var ingen liten ynklig tallrik som serverades vid ett annat bord.

Så när vi skulle luncha på Hegeman i Schoonloo beställde jag en uitsmijter, en lunchsmörgås.

Och jag blev inte besviken.

In kom en tallrik med två rejäla brödskivor täckta av skinka, stekta ägg, bacon, champinjoner och lök överströsslad av finstrimlad vårlök. Så gott!

Senare lärde jag mig att detta är en klassisk frukost/brunch-rätt som förr brukade serveras som nattamat och väl hemma gjorde jag min egna version:



Uitsmijter
1 portion
2 skivor lämpligt bröd
50 g skinka
2 ägg
2 skivor bacon
100 g champinjoner
1 liten gul lök
gärna något grönt att strössla över, t ex persilja

Skiva löken och klyfta svampen, fräs sedan detta i lite smör tills löken mjuknat och svampen tappat sin vätska, Tillsätt bacon i bitar och stek tills att fått fin färg.
Stek äggen.
Lägg upp de två brödskivorna bredvid varandra på en tallrik, smöra dem om du vill. Lägg på skinkskivorna, sedan de stekta äggen och toppa med bacon/svamp/lök-fräset. Strössla över valfritt grönt.


Eftersom Yngste sonen ville ha en annan variant, utan lök och champinjoner men med ost och tomater, tyckte han att jag skulle lägga upp en bild på hans macka också. Den blev dessutom snyggare på bild:



1 kommentar:

Rämmengården sa...

Åh vilken god smörgås. Tack för recept hit kommer jag snart tillbaka. Ha en fin vårdag kram från Nina