8 mars 2018

Vegetarisk lasagne med halloumi & linser


Länge länge har jag letat efter en perfekt lasagneform. Har länge spanat på en form från Gerbera, har en liten form som jag köpte på rea i Visby. Hittade formarna i en butik i stan där jag jobbar men se jag tyckte nog att den var lite väl dyr. Har gått och värkt fram och tillbaka när det gäller formen ett bra tag innan tillfället kom och jag gav mig ett löfte - att om allt gick som jag önskade så skulle jag köpa mig formen. Å tänk det gick som jag önskade så jag slog till! 

I helgen fick jag så äntligen tid för matlagning. Var inte sen med att bestämma mig för att då göra en lasagne i min nya fina form. Brukar göra laxlasagne eller vanlig med köttfärs men nu ville jag få till en lite nyttigare vegetarisk variant. Googlade runt lite och inspirerades sen gick jag till affären och köpte hem de ingredienserna jag behövde.

Min shoppinglista såg ut på detta sätt:
  • Krossade tomater
  • Lasagneplattor
  • Lök och vitlök
  • Grönsaksbuljong
  • Flytande honung
  • Gröna linser
  • Fryst bladspenat
  • Aubergine 
  • Solroskärnor
  • Halloumi och Mozzarella
Kan väl säga som så att jag blev mycket positivt överraskad över smakerna. Tillsammans med det italienska vita vinet jag drack till så blev det näst intill en kulinarisk höjdarupplevelse. Saknade vare sig lax, köttfärs eller ostsås. Rätten kändes till och med riktigt nyttig! Å som alltid när det gäller lasagne så blev det även matlådor att ha med till jobbet. Gör jag denna lasagne riktigt ofta har jag snart sparat in stålarna jag la på formen :) 

Nu får ni verkligen ha tålamod med mig för här kommer ett recept som inte innehåller deciliter och millimeter utan här är mer lite som Cajsa Warg.


Vegetarisk lasagne med halloumi & linser

ca 8 portioner
Tänker du använda torkade gröna linser så lägg dem i vatten minst två timmar före du börjar laga maten. Koka sen dem mjuka i ca 30 minuter allt enligt förpackningen. I receptet använde jag 2 dl torkade linser.

Tina den frysta bladspenaten så att den kan rinna av lite.

Sen är det dags att skiva en aubergine i centimeterskivor. Strö salt över så att lite utav vätskan dras ut.

Därefter är det dags att koka ihop en tomatsås. 
Hacka 3 schalottenlökar och 1-2 klyftor vitlök. Fräs det mjukt i olja.
Tillsätt 2 paket krossade tomater och en grönsaksbuljongtärning. Låt puttra. Krydda med salt, svartpeppar och en matsked flytande honung. 

Rosta ca 1 dl solroskärnor tillsammans med lite flingsalt i en torr het stekpanna. Se till att det inte bränner. Ställ åt sidan.

Torka av aubergineskivorna med hushållspapper. Dela skivorna till centimeterstora kuber och fräs i olja. 

Sen är det dags att tillsätta de gröna linserna, bladspenaten och auberginen i tomatsåsen. Såsen ska vara rätt "vattnig" så har den tjocknat så späd med vatten.

Skiva nu 2 paket halloumi i tunna skivor. Lägg åt sidan.

Dags att ta fram formen och bygga din lasagne. Starta med tomatsås i botten av formen och lägg sen i lasagneplattor som sen täcks med ytterligare ett lager tomatsås. Strö över lite av solroskärnorna och lägg sen på ett lager halloumi innan det är dags för ett nytt lager lasagneplattor. Fortsätt att varva tomatsås, solroskärnor, halloumi och lasagneplattor innan du avslutar med tomatsås och solroskärnor. Tänk på att lasagneplattorna ska täckas av tomatsås. Jag fick fyra lager i min form, dvs 12 lasagneplattor.

Avsluta med att smula över mozzarellaost på toppen innan allt gräddas i ugnen. 175-200 grader i ca 30 minuter tills lasagneplattorna mjuknat och osten fått fin färg. Jag täckte min lasagne med folie i ca 5-10 minuter innan jag lät den få färg.

Glöm inte att låta formen stå 5-10 minuter innan servering så att lasagneplattorna hinner suga upp alla gottigheter.

Smaklig måltid!


Inga kommentarer: