19 feb. 2018

Pasta med skaldjur och ruccola


På en liten tjejresa i helgen lagade jag min version av Jamie Olivers pasta med räkor och ruccola, den som också går under ett lite ekivokare namn. Låt nu inte det förskräcka er utan försök att förstå hur fantastiskt gott detta är!

Ja, det är så gott att en av väninnorna bad mig lägga in min version av receptet här, annars finns det översatta originalet i boken Jamies Italien. (Samt i många receptsidor på nätet, med kopierad bild och allt.)



Den stora skillnaden mellan min och Jamies version är att jag tar blandade skaldjur, de brukar finnas i frysdisken. Jag vill gärna ha musslor och bläckfisk tillsammans med räkorna för att få lite mer stuns i rätten. Dessutom tar jag både tomatpuré och hackade soltorkade tomater.

Jamies pasta med skaldjur, på mitt sätt
4 personer
400g tagliatelle
1 msk rapsolja/olivolja
2 krossade vitlöksklyftor
1 färsk röd pepparfrukt/chili i skivor eller 2 torkade i smulor
1,5 dl vitt vin
6 hackade soltorkade tomater
2 msk tomatpuré
500 g blandade frysta skaldjur
skal och saft från 1 citron
200 g ruccola

Dra först igång pastakoket, för såsen går så snabbt att göra!

Fräs vitlök och chili i olja, men utan att de tar färg. Tillsätt skaldjursblandningen, som inte behöver tinas först. Fräs några minuter innan du häller i vinet och blandar ner tomatpuré samt hackade tomater. Tillsätt sedan citronsaften. Krydda med salt och svartpeppar.

Blanda den färdigkokta och avrunna pastan med hälften av ruccolan. Lägg upp blandningen i en snygg serveringsskål och häll över skaldjurssåsen. Blanda ned citronskalet och resten av ruccolan.
Servera!

Inga kommentarer: