10 aug. 2017

Lättbakad popcorn- och glasstårta


Karamelliserade popcorn är bara så galet gott! Så lätt att göra dessutom, fast det finns massor av tillkrånglade recept på nätet. Så bra som topping på tårta med hög wow-faktor.

Jag poppar mina popcorn på spisen, i kastrull med olja - så som jag alltid har gjort. Det där med mikropopcorn har jag aldrig riktigt gillat, men de går säkert lika bra att använda! Till den här tårtan tar jag 100 g opoppade popcorn, då blir det en hel del extra att mumsa på.

Sedan smälter jag 2 dl socker med 100 g smör i en kastrull (stor nog att rymma popcornen också) och låter det puttra en stund så att färgen mörknar och smeten blir lite segare - mer kolalik - i konsistensen. Då häller jag i popcornen och rör runt så att de får smet på sig. Här kan jag hälla i mer popcorn om jag märker att det finns smet så det räcker. Sedan häller jag ut popcornen på en plåt med bakplåtspapper, sprider dem över plåten och låter dem svalna.

Ska de bli topping på en tårta gäller det att motstå frestelsen att äta direkt från plåten. (Men som sagt ovan, det blir så det räcker att mumsa på också.)



Själva tårtan gör jag av en sockerkaksbotten (hembakad eller köpebotten, allt går bra) som jag skedar en god vaniljglass över, sedan vispad grädde. Så bryter jag popcornkaramellen i bitar och sprider över tårtan, smälter lite mörk choklad i mikro och dekorerar med denna. Chokladen blir verkligen pricken över i.

Och mätt, det blir man!

2 kommentarer:

Hyrestanten sa...

Ännu ett recept från er som jag måste testa. Gissar att det kommer att bli uppskattat.
Kram och tack!

riitta k sa...

Oj vad det ser läckert ut! Trevlig veckoslut.