1 juni 2016

Smultronstället - Nordpolen

Ute på Skaraborgsslätten inte långt från E 20 ligger Vara, bara 5 mil från där jag bor. Jobbade i Vara under några år, vilket gett mig många goa minnen från staden.

Åker jag till Vara numera finns det två måsten som jag bara inte kan missa! Ett är Sivans ost som ligger på torget i en oansenlig bod. Men jag lovar att väl inne så kommer du bli helt såld. Du kommer hitta himmelskt god vällagrad ost som du bara inte kan sluta äta! 


Nummer två är ett besök på Nordpolen. Ett conditori, grundat av två systrar, med anor från början av 1900-talet. Namnet är ett sätt att hedra upptäcktsresande Andrées landning med sin luftballong i Vara 1894.


Vad är det då som är så speciellt med Nordpolen? Förutom att de har en mycket smarrig räkmacka bjuder de även på fantastiska bakverk. 


Jag gillar att de kommer ut med brickan med de godsaker jag väljer och serverar vid bordet. Små detaljer som att de alltid ställer med vatten på brickan och tar betalt först när de serverat, är sådant som jag uppskattar lite extra.


På sommaren finns det en mysig uteservering, med blommor och pergola. Varför inte passa på att äta lunch där? Tårtbuffé ingår som efterrätt.


White Guide, Nordens ledande krogguidesystem, publicerar sedan 2013 även en caféguide. Där presenteras Sveriges 250-300 bästa konditorier och caféer i olika klasser, bedömda utifrån service, stämning, kaffe- och bakverksutbud mm. Årets nominerade konditorier var Berzelii Choklad i Göteborg, Güntherska Hovkonditoriet & Schweizeri i Uppsala, Conditori Nordpolen i Vara, Tössebageriet och Vete-Katten båda i Stockholm.


Å vinnare i klassen bästa konditori 2016 är:

Nordpolen!

 

 

1 kommentar:

Karin sa...

Kul med en "kombinerad blogg"! Och med mat och fina tips också!
Kram Karin