12 feb. 2016

Glutenfri mandel- och chokladkaka

När min dubbelhaka Anne-Lie och vår väninna Razzy gick på glaskurs hos mig förra helgen hade jag bakat en glutenfri choklad- och mandelkaka enligt James Mortons recept. James var med i The Great British Bakeoff (Hela England bakar) för några år sedan och var min favorit från start. Han kom till final men vann inte, förmodligen för att han totalt gjorde bort sig i just finalprogrammet.

Nåja, hans kaka blev väldigt god med bra tugg av mandel och choklad och höll bra i flera dagar. Används laktosfritt smör blir kakan såklart både gluten- och laktosfri!


Glutenfri mandel - och chokladkaka
200 g smör
200 g mörk choklad
150 g socker
4 ägg
250 g mald mandel

Sätt ugnen på 160 grader.
Smörj en springform, eller en form med löstagbar kant, ordentligt. Lägg gärna en cirkel av bakplåtspapper i botten av formen.
Smält smöret och låt det svalna.
Hacka chokladen fint i matberedare/mixer.
Vispa ägg och socker i en stor bunke i minst tio minuter med elvisp, detta är väldigt viktigt för att kakan ska få volym. 
Sätt ner farten och blanda långsamt i det smälta smöret.
Vänd i mald mandel och choklad i äggsmeten, försiktigt så att inte all volym försvinner.
Häll smeten i formen och grädda i 45-50 minuter. Kakan ska släppa lite från kanterna och inte gunga i mitten när den är klar.
Låt kakan kallna och servera den med färska bär och en klick vispad grädde.

3 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Ska pröva då min bror kommer på besök. Han är glutelintolerant.

Hyrestanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anni sa...

Jag vet inte hur stor skillnaden är mellan mandelmjöl (som jag aldrig köpt) och mald mandel (som jag köper på Lidl), så jag är ganska säker på att det fungerar vilket som.
James skriver att chokladen ska ha samma grovlek som mandeln, jag kan tänka mig att med mandelmjöl och smält choklad blir kakan mer som en kladdkaka? Du kan ju prova att ha i lite bakpulver för att den inte ska bli kompakt, det borde fungera.
Själv gillade jag tugget som blev av mandel och choklad, det gjorde kakan lite annorlunda, men den är säkert god även om konsistensen är slätare!