14 jan. 2016

Pasta i paket

Jodå, vi både lever och har hälsan, Anne-Lie och jag. Det är bara bloggen som kommit i skymundan när man jag mest lunkar på i samma fotspår och tiden, livet, rullar förbi. När man jag någon gång är kreativ och lagar något nytt (som dessutom blev gott) så glömmer man jag förstås att fotografera maten ...

Men så plötsligt lyckas man jag med både det ena och det andra! Det här är ett överraskande, gott och lättlagat recept som går att förbereda och bjuda på till fest såväl som till vardag. Toppen med en rätt som gästerna inget märker av, utan plötsligt bara får serverad!



Pasta i paket
4 portioner
200 g pasta
1 rödlök, hackad
1 paprika, hackad
1 vitlöksklyfta
200 g skaldjur (räkor, kräftstjärtar, musslor, bläckfisk ...)
100 g rökt lax i strimlor
100 g färsk babyspenat
5 msk röd pesto
1 dl vitt vin

Fyra bitar bakplåtspapper, ca 30x30 cm vardera

Sätt ugnen på 200 grader.
Koka pastan. Blanda pesto, hackad/pressad vitlök och vin i en skål. Blanda försiktigt ihop alla ingredienser.
Blöt bakplåtspappren försiktigt och krama ur överflödig vätska. Fördela fyllningen mitt på de fyra pappren och knyt ihop hörnen så att paketen blir täta.
Ställ paketen på en plåt och värm i ugnen i 15 minuter. Servera gästerna paketen som de är och låt dem öppna sina egna paket.

Vill du förbereda? Låt då pastan kallna innan du blandar den med övriga ingredienser. Gör sedan iordning paketen och ställ dem på plåten som kan förvaras i ugnen, eller i kylen om det dröjer innan du ska ha middagen. Jag drar igång varmluftseffekten på 180 grader med de kalla paketen på plats och då är maten klar att servera efter 20 minuter, helt utan avslöjande dofter eller att någon sett något!

Jag är övertygad om att detta kan göras med annat än skaldjur, t ex mozzarella, soltorkade tomater, oliver & strimlad salami ...

1 kommentar:

Anne-Lie sa...

Det är verkligen tur att du lägger in recept här! Jag lyckas mest testa ett och annat som vi har i vår samling och däremellan blir det mycket rester och lättlagat!
Kanske vi gemensamt kan få till ett inlägg nästa vecka? Eller så har vi full fart hela tiden :)