25 jan. 2015

En ny början



Så då var det dags för ett nytt år igen. Nytt år nya möjligheter, alltid lika inspirerande. Att sätta sig och fundera över vad som ska bli årets utmaning och sen ge sig hän till denna utmaning är något jag tycker är riktigt roligt! Menar nu inte som ett nyårslöfte utan mer att utmana sig själv och tillföra något nytt.

I år har jag gett mig en utmaning och det är att laga till soppa mer frekvent än vad jag tidigare gjort. Har börjat rätt bra faktiskt, eller vad sägs om fransk bondsoppa, grönkålssoppa, fisksoppa, potatis och purjolökssoppa och svampsoppa? Har faktiskt hunnit med alla dessa soppor sen nyårsafton! Nu längtar jag efter att få laga till en rykantde het köttsoppa och en traditionell ärtsoppa. 

Det jag gillar mest med soppa är att allt finns i en och samma gryta och att det motiverar mig till att äta mer grönt. Oftast är det även ganska bra ekonomi i att koka soppa och det kan ju passa bra så här efter jul och nyår. Är man försiktig med att tillsätta feta mjölprodukter blir soppan även rätt snål på kalorier och då finns det ju utrymme för lite god efterrätt alternativt ett tillfälle att hålla igen lite.

Men det finns mer rätter som det är ekonomi i plus att det innehåller mycket grönt och det är morotssås. Eftersom jag inte lyckats fota någon av mina soppor så bjuder jag på denna härliga pastasås tills jag återkommer med lite soppinspiration.

Morotssås till pasta

4-6 rivna morötter
1 hackad gul lök
1 grönsaksbuljong tärning
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
ca 1 dl röda linser
2 dl crème fraiche 
Salt och peppar efter smak

Fräs lök och morötterna i olivolja. Låt det inte få färg utan endast "svettas". Häll på krossade tomater, tomatpuré och smula i buljongtärningen, späd med vatten om det är för tjockt. Skölj linserna och lägg i dem tillsammans med crème fraiche, låt allt puttra i minst 10 minuter tills grönsaker och linser blir mjuka. Smaka av med salt och peppar. 
Servera till nykokt pasta


1 kommentar:

Hyrestanten sa...

Tack för ännu ett bra recept! Lagade den till middag i dag men bytte ut pastan mot kokt blomkål.