5 okt. 2014

Ett vintips för tunn plånbok


Maken och jag tillbringade några dagar i Glasriket och bodde en natt på det makalöst vackra Kosta Boda Art Hotel. Vi åt en god kycklingrätt och lite ost i den oerhört blå glasbaren, designad av glaskonstnär Kjell Engman. Tog "ett glas rött", utan att veta vilket vin det var. Det var gott! Så pass gott att vi frågade vad det var för vin.

På rummet kollade jag snabbt upp vinet med hjälp av Systembolagets app och konstaterade att det vi betalat 80:- glaset för, kostade 49:- flaskan.

Först blev jag lite sur.

Men sedan insåg jag att eftersom vinet enbart finns i beställningssortimentet skulle chansen att jag alls fått smaka det varit minimal. Raskt skapade jag ett konto på Systembolaget åt maken och beställde en låda vin.



Gouguenheim Bonarda årgång 2010. (Finns inte kvar längre)

Vi fick hem det och jag tog med en flaska på en tjejmiddag. Alla tyckte om det. Och döm om min förvåning när jag gick in på hemsidan igen och såg att priset sänkts med 10:-! Jag beställde genast ytterligare flaskor och sedan har maken även beställt producentens andra två viner, för samma pris, men dem har vi inte smakat än.

För 39:- tycker vi att vinet är ett flerstjärnigt fynd!


3 kommentarer:

Hyrestanten sa...

Tack för tipset!
Nu blir det en beställning för min del med :)

Cari sa...

Wow.
Har aldrig beställt vin på Systemet, inte annars heller. Men nu får det nog bli så.
Kostanden för vin på restaurang är ju så mycket mer än bara flaskan, så visst kan det kosta mer - men hur mycket mer?

Anni sa...

Så här tänker jag:
Ett glas brukar kosta ca 80:- och en flaska av samma vin drygt 300:- på restaurang. Får man fem glas per flaska, kostar de 60:-.
Samma vin på Systemet kostar kring 90:-, ett glaspris på 18:-.
Det är väl ganska normalt; löner, lokal och en del annat ska ju räknas in, samtidigt som det är på alkoholen restauranger gör största vinsten.

Det vin jag tipsar om här kostar nu knappt 8:- glaset. MEN när jag googlat på det visar det sig att det kostat över 80:- flaskan tidigare (och då i plastflaska - samma vin som nu finns i glas!). Alltså kan det ha varit ett helt normalt restaurangpris när hotellet köpte in det och hade det priset fortfarande gällt hade jag varken reagerat eller tipsat om det.

Hoppas att ni också tycker att det är rena fyndet, Cari och Hyrestanten!