14 apr. 2014

Linser i dijondressing

Jomen se på sjutton, det kommer ett inlägg - ja till och med ett recept!
Jag hade vänner hemma på en vårbuffé i går och en av väninnorna föll för linssalladen jag gjort på puylinser. Hon ville absolut att jag skulle lägga ut receptet här och visst gör jag det - svårigheten var mest att lyckas ta ett foto på något som inte ser avslöjar hur gott det egentligen är!

Ni får helt enkelt lita på oss!

Och hur många receptet räcker till, ja det beror ju på om rätten serveras på buffé eller som ensamrätt. Skulle gissa på 10-15 personer på en buffé.


Linser i dijondressing
3,5 dl Puylinser (eller vanliga gröna)
1 strimlad rödlök
200 g fetaost i bitar
200 g cocktailtomater i halvor

Dressing:
3,5 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
2 msk dijonsenap
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

Koka linserna i rikligt med vatten, ca 20 minuter för Puylinserna. Blanda ihop dressingen.
Häll av vattnet och blanda de varma linserna med dressingen och låt svalna. Hit kan man förbereda.
Strax innan servering tillsätts övriga ingredienser.

2 kommentarer:

Hyrestanten sa...

Alltid lika roligt med ett nytt inlägg av er. Tack för detta, som jag ska göra till påsk :)

Tanten sa...

Men oj... så många goda recept jag hittade här. det blir en "nyheternas Påsk" kan jag säga!