18 okt. 2013

Lyxigt god tomatmarmelad

När jag var på Grythyttan för några år sedan serverades en sagolikt god tomatmarmelad med bourbonvanilj till ostarna. Efter ett antal försökskok tycker jag att jag har lyckats. Min marmelad kanske inte alls smakar som Grythyttans, men den är vansinnigt god till en lagrad hårdost eller en dessertost.

Den kräver lite pill och kladd, men det är värt besväret! Dessutom har jag förenklat och vidareutvecklat ett franskt recept, ni skulle bra veta hur tålamodsprövande originalet var!



Tomatmarmelad med vanilj
2,5 kg tomater
1 kg syltsocker
4 dl vatten
1 vaniljstång

Kvarta tomaterna och gröp ur kärnorna, annars blir marmeladen besk.

Koka upp en kastrull med vatten och lägg i sex-sju klyftor i taget, låt dem sjuda 10-15 sekunder och tag sedan upp dem med sil eller hålslev. Drag med en liten kniv av skalet som nu lossnar lätt. Sitter det fast, doppa då ner tomatklyftorna ytterligare några sekunder. Här behövs en värmetålig tumme ...

Lägg tomatköttet, syltsockret, vattnet och vaniljstången i en kastrull och koka upp. Låt sjuda i 20 minuter, stäng sedan av värmen och låt kastrullen stå i ytterligare en halvtimme. Fiska upp vaniljstången. Mixa tomaterna med stavmixer.

Häll upp på varma burkar, förslut och låt kallna. Njut till ost, varför inte på nybakta scones en söndagsfrukost?

Och så passar den utmärkt till Månadens sötsak på temat kalas!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad spännande det lät. Skall jag nog testa ...

Cari sa...

Tack, det här låter ju jättegott.
Är det inte dags att vi träffas och äter middag ihop? Knytkalas kanske?

Anni sa...

Kan tillägga att jag inte längre gröper ur kärnorna, men skållar och skalar gör jag!