11 feb. 2013

Vingelé, en elegant festdessert

När jag var barn brukade mamma göra vingelé till finare middagar. En dessert som hon t o m bjöd nykterister på - för på den här tiden (70-tal) pratade man inte om sådant som nyktra alkoholister, å andra sidan är jag övertygad om att just dessa gäster inte hade alkoholproblem utan valt bort alkoholen av andra skäl.

Själv gjorde jag denna efterrätt på en stor nyårsfest på 80-talet, minns fortfarande hur gästerna fascinerat satt med sina tallrikar uppe i luften och lät det lilla geléet dallra till allmän förtjusning.



Det är lättlagat (om än lite tidsödande), elegant, välsmakande, festligt och förbereds dagen innan - vad mer kan man begära? Det är egentligen bara råkrämen som inte ska stå och vänta, utan göras strax innan servering.

Vingelé med råkräm
8 personer
0,5 dl socker
1,5 dl vatten
13-14 gelatinblad
1 flaska torrt vitt vin
3-4 hg blå druvor
Råkräm:
4 äggulor
4 msk socker
4 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. 
Blanda socker och receptets vatten i en kastrull och värm tills sockret smält. Tag kastrullen från spisen, krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i sockerlagen. Rör sedan ner vinet.
Häll lite av blandningen i en stor skål eller i portionsformar och ställ dem i kylen så att geléet stelnar.


Skölj och halvera druvorna, tag bort kärnor. Lägg ett lager druvhalvor på det stelnade geléet och fyll på med ytterligare lite av blandningen. Ställ in i kyl. Fortsätt att varva vinblandning och druvor i lager tills former är fylld, låt det hela stå i kyl till nästa dag.

Vid servering lossas geléet försiktigt från formen med hjälp av en liten kniv. Eventuellt kan man behöva doppa formen hastigt i hett vatten för att få det att släppa. Lägg ett serveringsfat över skålen och stjälp snabbt upp geléet.

Råkräm:
Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Vispa grädden fast. Vänd försiktigt ner grädden i äggmassan och servera till geléet.

Detta är mitt nostalgiska bidrag till Månadens sötsak - 70-tal!

4 kommentarer:

Tina N sa...

Oh, ljuva minnen! Jag gjorde något liknande åt mina kursare, när jag gick på lanthushållsskola i slutet av 70-talet. Fast det var inget vin i och jag minns inte hur det smakade...tror jag ska göra din variant en dag. Den låter god! :)

Min var mest vacker att se på! Kommer bestämt ihåg att mina kursare ratade den...de ville hellre ha något med massor utav grädde.. ;)

matmedmera sa...

Det kommer jag ihåg. Det verkar som iPolen har man fastnat i 70 talet för att vi fortfarande äter ofta fruktgele.

Alexandra sa...

Coolt! Har aldrig ätit något som detta :)

Anni sa...

Gelé och daller är det inte många som lagar längre. Vem gjorde en aladåb senast? Jag har aldrig gjort det!
Jello försvann från butikshyllorna p g a något färgämne som var skadligt om man åt ett badkar fullt av det.
Dags att återuppväcka gelérätter! Hoppas att ni provar denna festdessert!