10 jan. 2013

Apelsinkaka med rom

Två gånger under julledigheten har jag bakat Nigellas fantastiska clementinkaka, den rekommenderar jag varmt! När jag sedan bläddrade i min gamla receptpärm hittade jag en apelsinkaka som jag brukade baka förr. I tyngd och saftighet påminner den om Nigellas, precis som i det svåra att vänta till nästa dag innan den avnjutes, men receptet är helt annorlunda och är väl värt att sparas det också!


Apelsinkaka med rom
2 stora apelsiner
2½ dl russin
2½ dl socker
100 g smör
2 ägg
2 dl filmjölk
5 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
50 g hackade valnötter
Indränkning:
1,5 dl saft av apelsin
0,75 dl socker
1,5 msk mörk rom

Sätt ugnen på 165 grader.
Tvätta apelsinerna noggrant, skala sedan av det yttersta gula skalet och pressa saften.
Kör skal och russin i mixer till finfördelat.
Rör smör och socker vitt och pösigt, tillsätt ägg och filmjölk. Blanda väl.
Blanda mjöl och bikarbonat, rör sedan ner det i smeten. Tillsätt russinblandningen och nötterna.
Grädda i smord och bröad kakform i 60 minuter.
Under tiden som kakan står i ugnen blandas socker, rom och apelsinsaft i en kastrull. Ge det ett uppkok och rör tills sockret har smält.
När kakan svalnat i tio minuter hälls romblandningen över kakan.
Och sedan ska den stå till nästa dag ...

Mitt bidrag till Månadens sötsak - mjuka kakor.

Inga kommentarer: