3 okt. 2012

En överraskande god kålrotssoppa

Sonens ansiktsuttryck när han fick höra att det serverades kålrotssoppa till middag, ja det var ungefär det jag förväntade mig. Men vid matbordet erkände han att den var riktigt god. Och han tog om.

Tror nog att ni håller med honom om att det inte låter som någon höjdare, men soppan är SÅ mycket godare än man kan ana! Och det är en billig rätt. Perfekt så här i skördetid!


Ullas kålrotssoppa
4 portioner
1 medelstor kålrot (min vägde 650 gram)
2 gula lökar
1 msk smör
2 msk vetemjöl
1 liter buljong
1 knapp msk kumminfrön
2 dl crème fraîche
ca 1 dl hackad persilja

Skala och riv kålrot och lök grovt i matberedare eller på rivjärn. Bryn strimlorna i smör i en stor kastrull, strö sedan över mjölet. Tillsätt 1 liter buljong och kumminfrön.
Puttra i 15 minuter.
Blanda i crème fraîche och persilja och låt soppan få ett uppkok.
Servera gärna med ett gott bröd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan nog vara gott,,får testa det
Mia

Cari sa...

Du har ju så väluppfostrade barn som smakar...

Anne-Lie sa...

Skeptisk var jag helt klart men efter att ha smakat av med lite mer salt och några varv med svarpepparkvarnen så blev det riktigt mumsigt!

tina sa...

Jag som egentligen är lite kålrotsrädd måste nu testa Ullas soppa! :-D