9 juli 2012

Ostpanerad kyckling

Idag var det så dags för kyckling. Igen skulle man kunna säga för kyckling är en favorit här hemma. Är så bra för man kan ta upp lagom mängd ur frysen och laga till snabbt och lätt.

Men idag var jag sugen på att göra något nytt och inte rulla på i samma hjulspår. Efter en liten koll i kylen så beslöt jag mig för att ost skulle vara temat för dagen. Hittade gott om ostrester i kylen som behövde användas så här blev det två flugor i en smäll. Till detta passade en pastasallad perfekt då sonen flera dagar önskat sig pastasallad. 

Med andra ord blev alla okey då båda två nöjda och glada. Hade lite färsk dill i kylen så den åkte ner i salladen och kan säga det att det blev en höjdare. Våra svenska traditionella kryddor är bara så goda även om de glöms bort ibland till förmån för mer medelhavskryddor.


Ostpanerad kycklingfilé

Kycklingfilé
Finriven parmesan och Västerbotten
paprika, salt och peppar
Kall pasta
Blandad grönsallad
Tomater
Oliver
Dill
Paprika
Olja och vinäger
Finriv osten och lägg på ett smörpapper, strö paprikapulver över och blanda. Lägg kycklingfilén på osten och försök få så mycket som möjligt att fastna. Salta och peppra. Låt en klick smör smälta på medelvärme i stekpannan och lägg i kycklingen. Stek på svag värme tills kycklingen är klar.
Under tiden lägger du ihop salladen. 

2 kommentarer:

Anni sa...

Brukar panera kycklingfilé med riven halloumi, undrar om jag lagt in det receptet här? Kanske inte hade någon bild? Dags att åtgärda, för gott är det!

Hyrestanten sa...

Det där tror jag bestämt att jag ska testa att laga. Har aldrig panerat med ost men kan tänka mig att det blir jättegott.
Tack för alla goda recept och läckra bilder!