18 juni 2012

Pimm's, en frisk och fräsch sommardrink!

Har ni druckit Pimm's nå'n gång? En brittisk ginbaserad drink, mycket vanlig under sommarmånaderna i södra England. Nästan lika populär som te, faktiskt.


På Wimbledon, Henley Royal Regatta och Glyndebourne Opera Festival är Pimm’s och Champagne de största dryckerna, likaså på brittiska och amerikanska polomatcher.

Det var 1823 som barägaren James Pimm blandade ihop sin dryck baserad på gin, kinin och en hemlig blandning av örter och påstod att den var bra för matsmältningen. Efter andra världskriget utvecklades den med hjälp av andra spritbaser som brandy, rom och vodka, men det är bara den ginbaserade som tillverkas regelbundet året runt numera.


Så hur serveras den då? Antingen on the rocks eller som cocktail med tonic/ fruktsodeliknande läsk och glaset fyllt av is, citrus- och gurkskivor.

Och jag har förstås min alldeles egna historia att berätta:

På en tjejmiddag serverades Pimm’s som fördrink och jag föll som en fura (inte av alkoholhalten, nej, utan av smaken!). Åkte till London strax därefter utan en tanke på att köpa Pimm’s med mig hem. Påmindes om det när jag väl var hemma igen och blev superirriterad på mig själv. Försökte bjuda över mina vänner från Yorkshire och hade i bakhuvudet att de kunde ta med sig Pimm’s när de kom. Tyvärr blev det av olika anledningar ingen resa för dem.

Till min födelsedag frågade svågern, som då jobbade i Paris, om jag önskade mig något han kanske kunde köpa där?

- Hittar du Pimm’s, så ja tack, sa jag och var oerhört nöjd med mig själv.

Då visste svågern att han hade en bara-precis-påbörjad flaska hemma i Stockholm, så den kunde jag ju få om jag ville. Tyvärr glömde han det när det väl var dags för mitt firande.

Suck.

Men vid ett senare tillfälle kom han, glatt och generat, med flaskan. Den bara-precis-påbörjade visade sig vara alldeles-väldigt-nästan-tom.

Suck.

Men så.
I Spanien ett höstlov.
På flygplatsen på väg hem går maken in och kikar i shoppen och där finns det Pimm’s! Till specialpris om man köper två flaskor dessutom!
Lycka!

Nu finns den också på ett antal Systembolag här i landet, men inte på alla.

Jag gör det enkelt för mig; fyller ett glas med djupfryst fruktblandning, häller på Pimm's och späder med Tonic, tycker att det blir lite för sött med fruktsoda. Mums!

Och så låter jag detta inlägg bli mitt bidrag till Månadens sötsak på Söta sakers tema FRISKT !

2 kommentarer:

Razzy sa...

Ja utan Pimm´s ingen sommar :)

Kram

Anne-Lie sa...

Ja denna ädla dryck har vi båda tagit till våra hjärtan - Pimm´s är den själklara sommardrinken!