16 feb. 2012

Pasta med parma och valnötter

Det här är ett av familjens favoritrecept. Så enkelt att göra och så vansinnigt gott! Det kommer från Lotta Lundgren, ni vet - hon med tv-programmet Landet Brunsås och den fantastiska bloggen Om jag var din hemmafru. Bloggrecepten blev så småningom en urläcker kokbok för vilken hon har prisats av Gastronomiska Akademien.

Men åter till receptet.
Lotta har gnocchi i sitt recept, jag tar vanlig pasta. Och så har jag passat på att köpa valnötsolja när jag varit på sydligare breddgrader - enbart för att höja rätten ytterligare.


Pasta med parma, valnötter, tomater och ruccola
4 portioner
400 g körsbärstomater
1 1/2 dl valnötter
8 skivor parma/prosciutto/annan lufttorkad skinka
4 portioner pasta
75 g ruccola
2 msk (valnöts)olja
nyriven parmesan

Sätt ugnen på 200°C.
Lägg tomaterna i ena hörnet av en långpanna. Lägg valnötterna i det andra. Fördela skinkan på resten av ytan (det gör inget om den blir lite skrynklig). In med allt i ugnen ca 12 minuter eller tills valnötterna börjar dofta.


Koka under tiden pastan och skölj ruccolan. Blanda dem i en stor skål tillsammans med valnötsoljan.
Klipp gärna skinkan i mindre bitar, blanda sedan ner långpannans innehåll i serveringsskålen och strö över parmesan.

Vill du göra rätten vegetarisk skippar du helt sonika skinkan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske jag kan ha till den Italienska buffén jag ska ha för dotterrns kompisar