18 dec. 2011

Saffransskorpor med vit choklad

Anni köper ju saffranslängder som hon sen förädlar till skorpor. Jag bakar från grunden jag;-))
Fick ett recept av Lena som jag vet är en fena på att baka och laga mat. Hon sa att detta var ett "måste" för henne inför julen och "måsten" ska vi väl sprida till varandra, eller hur?


Så jag passade på att baka dessa skorpor och har nu lagt dem i burkar, kommer bli perfekta gå-bort-gåvor under helgerna. Men innan de åkte ner i burken så slank det ner en och annan i magen och jisses så gott det var!


Saffransskorpor
100 gram smält smör
3 ägg + 2,5 dl strösocker
6 dl vetemjöl
1 rågad tsk bakpulver
1-2 paket saffran jag tog ett och det räckte gott och väl för mig.
200 gram vit blockchoklad

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker "vitt och pösigt"
Krossa saffran + 1 tsk strösocker i mortel
Häll ned det i smält smör och vispa så färg och arom kommer fram.
Rör ned blandningen i ägg/socker smeten
Blanda ner mjöl blandat med bakpulver + hackad choklad.
Gör 4 "limpor" på bakplåtsklädd plåt
Grädda mitt i ugnen 20-24 minuter
Skär längder i ca 2 cm skivor på snedden
Lägg ut kakorna med snittytan upp och torka till skorpor ca 1 timma i 75-100 grader.

Inga kommentarer: