3 dec. 2011

Kanelkaka

December och äntligen är det julmystid. Borta är novembermörkret och nu är ljusens tid här. Nu gäller det att mysa och inte stressa för det är bli jul ändå;-))
Jag gillar att baka - det är mys för mig. Kanel är en av julens kryddor som jag gärna använder. Idag blev det en kaka i den nya formen som är ett fynd från Myrornas, bara 30 spänn.















Kanelkaka
3 ägg
2 dl socker
knappt 3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk kanel
75 g margarin
knappt 1 dl vatten - ca 1 msk Fireball (whiskeylikör)
Smöra och bröa en form - idag tog jag sesamfrön
Vispa socker och ägg.
Blanda i vetemjölet blandat med bakpulver och kanel.
Smält smöret och häll i vattnet och låt det koka upp. Häll det i smeten och blanda om.
Tillsätt likören och rör om innan allt hälls upp i formen.
Grädda i ca 35-40 minuter i 175 grader.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men!! Anni! Varför har jag inte hittat den här sidan av dig tidigare??!! Lovely! Usch, vad tjock jag ska bli...