19 nov. 2011

Vegetarisk lantpaj

Denna paj är en av mina favvisar när det gäller vegetariskt, faktiskt när det gäller paj också. Urlätt att göra och gott så  det förslår! Har lyckats bjuda några av mina vänner på den och den har gått hem varje gång.
Faktiskt första gången jag tyckt om halloumi som annars mest gnisslar mellan tänderna.


Lantpaj
450 gram fryst spenat, tina
1 stor platta fryst färdigkavlad smördeg, tinad
2 finhackade vitlöksklyftor
150 gram riven halloumi
120 gram smulad feta
1 msk oregano
2 ägg
drygt ½ dl grädde
citronklyftor till servering
Sätt ugnen på 200 grader. Krama ur vätskan ur spenaten.
Lägg smördegen på en bakpappersklädd bakplåt och fördela spenaten i mitten. Lämna 3 centimeter av degkanten tom. Strö vitlöken över spenaten och lägg på halloumin och fetan. Krydda med oregano, salt och peppar. Skär ett kort snitt i varje hörn av degen och vik sedan upp sidorna så att de bildar en hög kant runt fyllningen.
Vispa äggen lätt med grädden och häll försiktigt äggblandningen över spenaten och osten. Gratinera i 30-40 minuter tills degen är gyllene och fyllningen har stelnat. 

Servera med citronklyftor som pressas över pajen.

4 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !
Hungrig är jag inte. Men ska pröva någon gång.Utan pajskal och Oregano, kan inte med kryddan sedan jag föråt mig på Pizza.


Kram Mi

Ann sa...

men du Anne-Lie, ska det verkligen vara mördeg? Den är ju sötad för kakbak!? Du menar inte smördeg?

Låter som en väldigt god paj!

Anonym sa...

Trevligt recept! Måste titta vidare på din sida någon gång.
/Göteborg

Anne-Lie sa...

Så kul att vi fått Göteborgare hit till vår sida;-))
Välkommen tillbaka när du har lust!