7 nov. 2011

Jordärtskockssoppa

Jag köper Ekokassen, en kasse med ekologiska grönsaker och frukt som varannan vecka levereras till mitt jobb. Men numera brukar jag bara beställa kassen en gång/månad så att jag hinner äta upp alla godsaker innan de blir dåliga. Denna veckan blev det en fruksallad till fredagsmyset och idag var det dags att ge sig på jordärtskockorna. En för mig nyupptäckt rotgrönsak som är god i soppa och eftersom det inte fanns någon lunchlåda till morgondagen så kokar jag ihop en soppa.


Jordärtskockssoppa
en gul lök
jordärtskockor
ca 4 dl vatten
1 grönsaksbuljongstärning
lite pressad citron
ca 1 dl grädde
salt och svartpeppar
persilja
Hacka löken och fräs den i olja i en gryta.
Skala jordärtskockorna (lägg i kallt vatten) och dela dem i mindre bitar. Häll av vattnet och lägg jordärtskockorna i grytan.
Häll på vatten och lägg i grönsaksbuljongen. Låt allt koka upp och sjud sen under lock.
När allt mjuknat mixa allt. Pressa över lite citron och häll i grädden.
Smaka av med salt och peppar, strö över rikligt med persilja.
Låt dig väl smaka!

Inga kommentarer: