14 okt. 2011

Vegetarisk schnitzel

Försöker äta mer vegetariskt, både ur miljö- och hälsoaspekt, men har inte så många recept liggandes. Så när jag en dag såg ett matlagningsprogram på tv där de lagade vegetariska schnitzlar så blev jag ju intresserad så klart! Allt gick så snabbt och jag hann inte skriva ner receptet men tänkte att jag måste testa mig fram. Å rotfrukterna är otroligt billiga och välsmakande så här nu på hösten. De blev faktiskt riktigt goda så här får ni ta del av receptet!


Mina vegetariska schnitzlar
Kålrot
ägg
vetemjöl
ströbröd
salt
peppar
paprikapulver
Skiva kålroten i 1-1 ½ cm tjocka skivor.
Koka dessa i lättsaltat vatten tills de nästan är mjuka, häll av vattnet.
Ta tre tallrikar där du på den första lägger vetemjöl som du kryddar med salt, peppar och paprikapulver. Var inte för snål med kryddorna för det är gott med lite smak. I den andra tallriken knäcker du ett ägg som du lätt vispar upp med en gaffel. I den tredje och sista tallriken lägger du rikligt med ströbröd.
Doppa den kokta kålroten först i mjölblandningen, därefter i ägget och sist i ströbrödet.
Lägg en klick smör i stekpannan som du har på mellanvärme. Stek nu dina schnitzlar tills de får fin färg.



Serveras med tillbehör som tex potatismos, kokta potatisar, potatisgratäng. Lingon var gott till kan jag tillägga. Smaklig måltid!

4 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej på Er !

Det var alldeles för inveckat för mig för att få till en måltid.Vill att det ska ta högst trekvart.
Ska samla krafter till att göra zuccihiniplättar som alltid blir misslyckade.För lösa fadda i smaken.
Vad jag längtar efter riktiga raggmunkar.Någon gång kan väl inte vara så farligt.

Kan man inte ta aubergine till Ditt recept.?

Ha en trevlig Fredag !

Mi

tina sa...

Då blir det griljerad kålrot på julafton va? :-)

Synnøve. sa...

Vilket smarrigt resept det där var.
Måste prova. Det går ju fort att koka upp rotfrukterna och så fixa till schnitzlarna ju...
tack för receptet.
Hade du nått mått när du tog ut dina schnitslar? de ser så jämnstora ut.
Kram Synnöve.

Anne-Lie sa...

Jag hade inget mått när jag skivade kålroten - den var naturligt rund;-)) Men att ersätta julskinkan det tror jag inte denna rot gör i varje fall inte för min del;-))