16 okt. 2011

Dags för glögg!

Är en glöggälskare! Glögg passar både på senhösten och när det sen lackar mot jul. Värmer så gott efter en kylslagen långpromenad, men kan även med fördel drickas en innedag. Brukar göra min egen, den blir stark men inte så söt och tänk det passar mig perfekt! Det är GPs Dunderglögg och många är ni nog som testat detta recept. Nu lägger jag in det här, så att jag inte tappar bort det.

Ge er nu ut och leta upp svagdrickan och sätt fart. Det är "ledtid" på upp till sex veckor och den vinner på att få vila i flaskorna å skulle det bli en flaska över så gör det inget - det blir en perfekt årgångsglögg nästa år! Dunderglöggen är även en uppskattad julklapp eller varför inte en värdinnegåva om det är någon höstaktivitet på G!

Anni krävde att jag tog en läcker bild av glöggen - men hallå hur läckert tror ni det ser ut i hinken egentligen? Näe ni får hålla till godo med ingredienserna som står på min köksbänk! Men lovar lägga in en bild när det är dags att tappa upp dem på flaskorna - men det blir först sista helgen i november!




Dunderglögg
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 pkt bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
500 g russin
2,5 kg socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i.
Låt den stå i lugn och ro oväsen gör inget men flytta inte runt hinken!, i minst 3 veckor gärna 6 veckor.
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noggrann med att ej få med bottensatsen. 
Värm och njut!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Spännande och lockande till tusen!
/SA

Helena Ljunggren sa...

Så roligt att göra egen glögg. Jag är inte mycket för det men jag älskar doften. Den är ett måste i juletider :)

Anni sa...

Nu har jag satt min sats, provar med att lägga i ett pomeransskal också.

Men Anne-Lie, hur är det med styrkan? Blir glöggen alkoholhaltig eller kan man bjuda minderåriga på den?

Anne-Lie sa...

Kan väl säga det att ska du bjuda minderåriga så får du lov att koka glöggen väl! Saftglögg från ICA kanske passar bättre;-))
Kul att du testar med pomerans Anni - vi får väl försöka byta smakprov med varandra!