1 sep. 2011

Enkel plommonkaka i långpanna

En vardagsplommonkaka som mest liknar en ugnspannkaka med plommon i. Enkelt och gott, inte så sött. Så mycket tjusigare blir det med det franska namnet; Plommonclafouti.

Kakan pöser upp ordentligt i ugnen, men sjunker sedan samman igen.

Plommonkaka i långpanna
500 g plommon + lite socker
2 dl mjölk
4 ägg
4 msk mjöl
4 msk florsocker
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 225 grader.

Kärna ur plommonen och klyfta dem, låt dem stå och dra en stund med lite socker.

Vispa ihop mjölk och ägg, tillsätt de torra ingredienserna. Häll smeten i smord långpanna ugnsfast form (tror att min var ca 40x25 cm), fördela plommonklyftorna över och grädda i 30-35 minuter.

9 kommentarer:

Synnøve. sa...

Oh huvva så smarrigt.....
Synd att man inte har några plommon...

Men det går väl att göra med bär oxå eller? Hallon och blåbär? Jag får prova.
Tack för ett bra recept. Go helg på er.
Kram Synnöve.

Erik Rydström sa...

-Är detta receptet verkligen korrekt?

Resultatet blev typ tunn pankaka, och det blev klart på 1/2 tiden.

Ja, det var gott och allt försvann, men något är fel.

/ Erik

Anni sa...

Oj, så tråkigt Erik!
Min första tanke är att jag kanske haft en mindre långpanna än du, men jag har ju gjort den i fullstor också! Ska dubbelchecka receptet lite senare idag och återkommer.

Anni sa...

Nu har jag kontrollerat receptet som stämmer vad gäller ingredienser, men jag ändrar till ugnsfast form istället för långpanna. Har man för stor form blir clafoutin uppenbarligen för tunn.

Erik Rydström sa...

-Ja Anni, det borde gjöra en betydlig skillnad.

Min al-form som jag provade med, har en bottenarea av ca 1008 cm2, långpannan till min ugn har en bottenarea av ca 1280 cm2 och en glasform jag har är ca 620 cm2. Jag skall köra med glasformen nästa gång jag får tag i plommon.

Tack / Erik

Alicia sa...

Anni,
hur stor ugnsfast form använde du?
Jag tror att den uppgiften skulle behövas för att man inte ska få problem liknande det Erik fick...

Har massor av plommon nu, och provar gärna receptet. Men skulle bli glad för lite mer information om hur stor ugnsform du använde.
:)
Tack!

/Alice

Anni sa...

Skulle gissa att den var ca 40x25 cm, det var en långpanna till den lilla ugn som fanns på plats ...

Anonym sa...

Vad hade du till?? typ vaniljsås eller bara som den var?

Anni sa...

En klick vaniljglass passar bättre än sås eftersom det blir en tunn kaka!