5 aug. 2011

Saftig plommonkaka

Alla plommon behagar mogna på en gång. Jag kokar in dem i portvin, fryser in dem i klyftor, äter så magen får världens fart ... men så hittade jag det här enkla och mycket goda receptet! 



Saftig plommonkaka
10 plommon
100 g smör
3 ägg
2½ dl socker
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader.
Plommonen kärnas ur och skärs i bitar, läggs i en smord form.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt, blanda i det smälta smöret och mjölet. Häll smeten över plommonen.
Grädda i 45 minuter. Pudra med lite florsocker.
Servera ljummen, gärna med glass!

5 kommentarer:

Anonym sa...

jättegod och jättelätt att göra. Försöker mig på dubbel sats nu i långpanna. mvh Elisabeth

Anne-Lie sa...

Kul att du gillade receptet Elisabeth!

Anonym sa...

Låter gott, ser enkelt ut, ska testas ikväll när jag hämtat mina svärföräldrars plommon som de inte vill ha. Synd o skam att låta nåt så gott bara va...

Anonym sa...

Wow super enkelt o super gott
Tummarna upp :)

Anni sa...

Härligt att höra!