22 maj 2011

Dinkelsallad till lax

Dagen har ägnats åt en hel del skruvande. Var på IKEA igår och fixade lite mer packet som ska skruvas ihop till möbler. Börjar verkligen få rutin på "ihopsättandet";-)) Rutin på matlagning till en person är tyvärr inget jag fått ännu, men jag jobbar på så gott jag kan.
Lagar oftast till för mycket mat vilket gör att jag får en hel del rester. Därför försöker jag utgå från resterna och sen göra om, lägga till för att få det till en ny rätt. Idag var det en sallad som var min utgångsrest. Vill att min mat ska vara god, näringsriktig, matig, varierande och det gör inget om den även är lätt att laga. Så det gäller verkligen att tänka till!




Matig sallad till lax
Min "rest"-sallad bestod utav champinjoner, kidneybönor, tomat, gurka, ärtor, rödlök, morot, isbergssallad - man tager vad man haver med andra ord;-))
Började med att koka lite "HelDinkel" dinkel är ett av de äldsta kulturväxterna och innehåller en hel del protein. 
Stekte en skiva lax som jag kryddade med salt och citronpeppar.
Utökade min "rest"-sallad med kokt dinkel och några oliver, hackade valnötter och toppade det hela med ytterligare en rest från igår - skivade jordgubbar.
Kan knappast vara lättare än så och gott blev det!


På spisen puttrar nu kvällens middag som ska bli pepparrotskött, en klassiker och mycket omtyckt av grabbarna i familjen. Middagen ska även delas med en av dessa så...


1 kommentar:

Unknown sa...

Hmmm.... Sallad i all ära (har just satt i mig en rejäl sådan) men det där med pepparrotskött låter väldans gott. Får nog sikta in på dylikt vid tillfälle.
Ha en fortsatt go vecka! /SA