17 feb. 2011

Lättbakat tunnbröd på spisen

Ett nytt favoritbröd i min familj är Rantamors lättbakade tunnbröd. Inte lika tunt som köpebrödet, men försvinnande gott! Rantamor skrev ner receptet på en höft i sin blogg, men jag har förtydligat och utvecklat det en aning.

Det bästa är att man inte ens behöver en ugn för att få gott bröd!



Rantamors tunnbröd
50 g smör
5 dl mjölk
halvt pkt jäst
ev lite salt
2 msk socker eller honung
2 msk ljus sirap
1/2 tsk hjorthornsalt
2 dl grövre mjöl, t ex graham eller råg
9 dl vetemjöl

Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll över smör/mjölkblandningen. Rör tills jästen har smält.
Blanda först hjorthornssaltet med mjölet och sedan med övriga ingredienser.
Arbeta in nästan all mjöl, degen kan gärna vara lite lös. Jäs i 45 minuter.

Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 14 bitar. Kavla varje bit till en rund platt kaka, så tunn som möjligt, antingen med kruskavel (jag hittade en på Erikshjälpen!) eller med vanlig kavel men då får man nagga degen med en gaffel sedan.

Grädda i torr stekpanna på medelvärme, ungefär en minut per sida. När en kaka gräddas kan man kavla ut nästa.

Nästa gång ska jag prova att ha lite brödkryddor i också...

4 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

mmmm...som barn till Rantamor så kan jag toklova att det är gott!
Å undra om inte receptet t.o.m har sitt ursprung från Ranta-mommo från Suomilandet ...

Rantamor sa...

Oj så kul att du gillade receptet, det är ju så gott och så lättbakat....bara ett fel och det att man äter FÖR mycket.
Just nu GI ar Rantafar och jag så det har inte blitt nå bröd på en månad nu.....suck.
Så kul att du har länkat till min blogg.

Ha d gott...

viktkamp sa...

gud vad mumsigt =)

tankar från mitt fönster sa...

Älskar tunnbröd, så jag måste prova.
Ha en skön helg!