23 okt. 2010

Mustig nötköttsgryta

Jag är helt enkelt såld på "slow food" tanken. Vilket gör att jag mer än gärna startar långkok där jag lagar maten från grunden. Gör gärna dubbel sats så att en omgång finns i frysen vilket är perfekt för nutidsmänniskan Anne-Lie som jobbar heltid, pendlar och gärna vill träna ett par gånger i veckan! 
Genom att laga maten från grunden, vilket jag är övertygad är bra för hälsan, känner jag mig mer tillfreds - vet ju vad jag stoppar i maten plus att det för mig är hälsosamt att lägga ner jobbet och känna lukten spridas i huset.

Det var extrapris på grytbitar av nöt när jag senast handlade så ner med en förpackning i vagnen. Så här i höstrusket passar mustiga köttgrytor perfekt tycker jag och idag har det verkligen varit en ruskig dag utanför hemmets trygga väggar! Igår lagade jag till min gryta och idag har jag bara fixat till den medan riset kokade, så idag förvandlades min slow food till snabbmat;-))

Problemet är bara det att jag glömde fota maten på tallriken innan allt var färdig mumsat! För att vara i en matblogg, hur spännande/lockande ser detta ut på en skala ett till fem?






















Mustig nötköttsgryta
1 gul lök
ca 1 kg grytbitar av nötkött
2 köttbuljongtärningar
5 dl blandat vatten och/eller vin, jag tog matlagningsrödvin
Torkade trattkantareller, går säkert lika bra med färska eller kantareller på burk!
1 msk svartvinbärsgelé
salt, peppar, paprikapulver och timjan efter smak (kryddningen är helt fri så fram med fantasin!)
2-3 Palsternackor
3-4 Morötter 
2 Vitlöksklyftor
1 paprika
mer vätska blandat vatten och/eller vin
Maizena samt en skvätt matlagningsgrädde

Hacka löken. Bryn köttbitarna och löken i smör, krydda och lägg över i en gryta, vid sista omgången bryning tillsatte jag lite rödvin som fick så att säga lösgöra alla godigheter i pannan. Tillsätt resterande av vätska, köttbuljongtärningar, gelé och låt koka tills köttet är rejält mört ca 2-2,5 timmar.

Skala och dela palsternackor, morötter och vitlök. Tillsätt allt till grytan och tillsätt samtidigt mer vätska. Låt allt puttra vidare ca 1 timma till. Dela paprikan och tillsätt den när ca 10 minuter återstår. Red grytan med maizena enligt anvisningarna på kartongen ( ca 1 msk maizena/ dl vätska). Tillsätt en skvätt grädde och puttra vidare.

Serveras med potatis eller ris och gärna lite mer gelé.
Ett mustigt glas rött eller öl till dem som har åldern inne;-))


Här ser ni den halvan av grytan som nu ska frysas ner. Den är inte färdigredd men...

3 kommentarer:

Oljekritan sa...

MUMS....vad hungrig jag blev!!! Fin blogg du har..vad trevligt!! Mat är livet!!// Karina

Oljekritan sa...

jag gjorde mig till följare på denna blogg!!! Känner på en gång att den är givande!! Behöver inspiration i matlagning!! Ibland torkar ide'erna och jag måste skärpa mig!! Lagar inte mat till mig själv alla gånger, men det Borde jag!! För det är så gott, och man ska ju njuta!! //Karina igen..

Anonym sa...

Ser verkligen gott ut måste nog in i köket å starta en gryta genast hihi //Thomas