10 sep. 2010

Chokladtapenad, lite lyx med oväntad smakbrytning

Jag gillar inte svarta oliver och följaktligen inte tapenad.
Däremot är jag väldigt förtjust i choklad.
Så vad gör jag då?

Jo;
Från den läckre danske chokladexperten Claus Meyer Nielsen har jag fått detta superba recept på choklad-tapenad! (Nej, det smakar INTE sött - bara gott!)

Men först måste ni prova att säga det med mycket dansk inlevelse:

CHOKOLÄÄÄDETAPENÄÄÄDE
helt underbart tycker jag!

35 g mörk choklad (jag tar 70%-ig)
150 g urkärnade svarta oliver
1 vitlöksklyfta
3 msk kapris
5 msk god olivolja (där brukar jag minska lite på mängden...:-))
½ tsk rivet citronskal
Kör allt i mixer!

Sedan kan man då (men så långt har jag inte kommit hittills) lägga en klick tapenad på en rostad brödskiva och därpå en tunn skiva chèvre. Grilla en kort tid i ugnen...

(Köpetapenaden på fotot är inte alls lika god!)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter okey i mina öron..
Mia

Ann sa...

Nja, känner mig skeptisk till kombinationen!

Menar du att du äter upp tapanaden innan den kommit till brödet?

Anni sa...

*fnissar* - nej Ann, till brödet kommer den, men inte med getost till grillen ;-)

Och så är det ju som alltid med choklad i maten, det är en krydda - förvandlar inte maten till godis
(om man nu inte pratar om efterrätter, men det är ju en helt annan sak)
Tycker absolut att ni ska våga prova!

Cari sa...

Hur kom det sig att du vågade dig på att prova denna spännande kombon? Eftersom du inte gillar svarta oliver vill säga.
Kan det bli ett smakprov (på tjejhelgen i Sörmland)?

Anni sa...

Självklart Cari! Den ska vi mumsa på!

Anledningen till att jag vågade prova den var en tjejmiddag med chokladtema där vi hade choklad i alla rätter. Jag stod för drink med tilltugg och för huvudrätten, så då gjorde jag denna (som huvudrätt bjöd jag på oxfilé med en gudomlig chokladsås).

Ann sa...

aha...fattar :-)))