5 sep. 2010

Fisksoppa

Att koka soppa på en spik låter ju spännande men inte så himla gott ärligt talat.
Är barnsligt förtjust i soppa. På mer än ett plan faktiskt, kan rada upp flera orsaker:
  • oftast mycket gott
  • lite disk allt i en gryta
  • all näring sparas i buljongen - inget hälls av
  • oftast prisvärt
  • värmer när det är lite kallt
Receptet jag delar med mig av fick jag av Lotta och Dick på Gåsevikens Grönsaker. Lotta och Dick förser mig med en Ekokasse fylld av underbara närodlade samt ekologiskt odlade grönsaker!



Fisksoppa
4-6 portioner
4 msk olivolja
1 strimlad purjolök eller gul lök
1 hackad fänkål
1 stor potatis i tärningar
2 pressade vitlöksklyftor
1 litet paket saffran
1 ½ liter fiskbuljong eller vatten med 3 fiskbuljongtärningar
400 g krossade tomater
2 dl vitt vin
0,5 tsk timjan
600 g fisk i bitar blandat av lax. plattfisk, torsk - eller koljafilé
400 g färska eller frysa musslor (skippades hos mig)
200 g räkor (jag tog kräftstjärtar för det var det som fanns hemma)
salt och peppar

Fräs lök, fänkål, potatis, saffran och vitlök i oljan. Tillsätt vatten, tomat, buljong, vin och kryddor. Koka under lock i 30 minuter. Lägg i fisk och musslor och koka någon minut. Tillsätt räkorna precis innan serveringen!


Skulle kunna tänka mig en klick aioli i men det hade vi inte denna gången, däremot lite nybakt bröd;-))

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

Anni sa...

Tänk att det är något speciellt med fänkål i fisksoppa - det blir så vansinnigt gott! Och saffran... Och vitt vin...

Barbro sa...

Mums!

Bland muffins och pelargoner sa...

Åh så gott, jag gjorde faktiskt också en fisksoppa förra veckan. Soppa är som du säger, något alldeles underbart, på så många sätt :) Länge leve soppan!