15 aug. 2010

Grillad lax!

Varför inte passa på att njuta av grillsäsongen? Det hör ju liksom sommaren till, å ännu är inte sommaren slut! Själv är jag ingen älskare av grillad korv och absolut inte flintastek. Läste att det skulle kunna vara  överbliven julskinka som kryddats om - å det gör mig inte mer sugen inte!

Men varför inte grilla fisk? Det var specialpris på laxsida i min butik så jag högg till direkt. 


Grillad lax
En laxsida
salt (snåla inte!), peppar och dill
finskivad röd chili (tog bort alla frön)
När det gäller kryddningen kan man här vara kreativ lite som Kajsa Wargs "man tager vad man haver" filosofi! Men det är gott med örter så glöm inte dem.

När glöden är fin i grillen försök att flytta glödbädden mot sidorna så att det nästan blir tomt på kol under laxen. Lägg laxen på grillen med skinnsidan mot glöden. Jag har en klotgrill så jag lägger på locket och låter det grilla på ganska långsamt.

Till detta passar gröna ärtor, färskpotatis och en kall gräddfilsås perfekt.

2 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

mmmm... ja att grilla lax e gott..
måste nog rota runt i frysen å se om jag kan hitta någon av Rantamor firrar som jag kan lägga på grillen i morgon...
sist testade jag ju att "röka" firren på gillen...
se blogginlägg...
http://livetslust.blogspot.com/2010/08/gourme-sondag.html
och det funkade med....
mmmm...gottigottgott!!!

Unknown sa...

http://vindsromantik.blogspot.com/

Hej Anne-Lie
Håller med om korv och flintastek, usch.
Lax är jättegott, brukar krydda med rosepeppar, och gör en kall sås av creme fraiche, finhackad rödlök, svartpeppar och salt. Den här röran använder jag till det mesta, brukar göra en stor sats.

Kramar
/Maggan