3 juli 2010

Melon och fetaostsallad

Efter en underbar dag på stranden är jag oftast sugen på något lättlagat. Grillning passar bra och till det vill jag ha något läskande men ej för tungt! Så nu plockar jag fram mina specialiteter. Självklart ska jag delge er detta men bara om ni lovar att testa;-))

Men först kan jag väl få läska er med att vi idag har haft 33 grader i skuggan här hemma, och jag har varit ute vid havet i stort sett hela dagen. Där var det en härlig bris och  vattnet var till och med  badbart för en badkruka som mig. Däremot gillade inte min Omron att bada så den är nu stendöd! Min rygg är lika röd som vattenmelonen och den kommer  helt klart må gott av ytterligare en vecka på kontoret;-))

Melonsallad med fetaost
En vattenmelon
Ca en cantaloupemelon
150 - 200 g fetaost
3-4 msk solroskärnor
1 msk flingsalt
mynta (om ni lyckas få tag på det!)

Dela och skär melonerna i kuber, lägg i en stor skål. Smula fetaosten över.
Rosta solroskärnorna med saltet i en torr het stekpanna. När solroskärnorna svalnat lägg dem över melonen. Riv över lite mynta till garnering.

Passar perfekt till allt grillat!


Nu på morgonen hittade jag ursprungsreceptet och noterar att jag glömt ett och annat så här får ni även ursprungsreceptet!


Melonsallad & fårost 
4 p
½ vattenmelon 
1 galiamelon
1 cantaloupemelon
1 knippe mynta
200 g fetaost
2 msk flytande honung
2 msk olivolja
citron
1 dl solrosfrön
Tärna och kärna ur melonen, varva den på ett fat med ost & mynta
Rosta solrosfrön med salt i en torr och het panna. Toppa salladen med citronsaft, honung, olivolja, salt och peppar samt solrosfröna!

Inga kommentarer: