16 maj 2010

Överraskningskaka med rabarber

Är lite dålig på att lägga in recept märker jag. Anni är flitig värre å själv känner jag det som om inget nytt lagas här hemma. Men fick lite rabarber över när jag gjorde en paj, kom då på att här kanske behövs lite mer recept på godsaker för om jag fattat det hela rätt så toppas recepten av fiskrecept! Mellansonen konstaterar att denna kaka är minst 10 gånger godare än min rabarberpaj som jag precis kom på att jag inte gett er receptet på - men ni får väl vara så snälla och vänta tills jag har en finfin bild;-))

Överraskningskaka med rabarber

2 ägg 
1 ½ dl socker
vispas ihop.
1 ½ dl vetemjöl röres i. Häll i en smord och bröad form. Skär rabarbern i skivor eller stänger som lägges rikligt över smeten (skaka gärna rabarbern i potatismjöl först jag brukar lägga allt i en plastpåse). Strö lite kanel över. Strö rikligt med pärlsocker över och avsluta med att hyvla smör som lägges på toppen över kakan.
Gräddas i 175 grader ca 35 minuter och servera den sen ljummen med gräddglass;-))

Kakan är god även med röda vinbär! 






6 kommentarer:

Synnøve. sa...

Passar perfekt. Har frysen full av vinbär. Ska prova den i veckan. Tack för tipset.
Kramen.

tankar från mitt fönster sa...

Tack så mycket! Det verkar vara en snabb kaka också. Jag fick i helgen med mig hem en stor plastpåse med de här första fina rabarberna. Så det blir en kaka i morgon!
Kram
/kajsastina

helen sa...

Hihihi, jag trodde det var ostskivor som låg överst och kände:vad nu??! :)

Anne-Lie sa...

Helen - erkänner att osthyveln var framme men inte till osten denna gången;-))

Cari sa...

Det blev en god kaka - hade dock behövt lite måttangivelse på smör och rabarber.
Själva smeten är ju inte så stor.

Anne-Lie sa...

Cari det där med måttenangivelsen är lite svårt för rabarbern ska strös rikligt över och smöret brukar jag hyvla på så att det täcker. Men övning ger färdighet;-))