26 maj 2010

Morots- och kokossoppa

Jag har lite extra lyxigt varannan vecka för då kommer maten levererad hem till oss. Med andra ord behöver jag inte lägga en enda minut på att förbereda inför veckan som kommer med matplanering och inköp! Okey lite inköp blir det för vi behöver ju äta frukost och kvällsmat samt tvätt och städ. Maten som kommer är otroligt spännande och många rätter är nya för oss. Grabbarna är väl inte alltid helt överlyckliga men de får vara med och påverka utbudet den andra veckan.

Är ni nyfikna på vad detta är så gå gärna in på Middagsmaten.se och kolla!

Något jag tycker ni ska testa är denna morot- och kokossoppan - den är kryddstark och med tanke på att det är röda linser i så var konsistensen lite ny för oss men JAG tyckte ivf om soppan var så säkra. Att soppan är vegetarisk och billig skadar ju liksom inte;-))

 











Morots- och kokossoppa
1 gul lök
1 vitlöksklyfta 
4 medelstora morötter, finhackade
2 tsk finhackad färsk ingefära
1½dl röda linser
1 tsk malen kummin
2 msk rapsolja
6 dl höns-/grönsaksbuljong
400 g kokosmjölk
½- 1 röd chili
1 tsk salt
Tillbehör:
1 dl solrosfrön
2 msk kokosflingor
1 tsk chilipulver
1 tsk olivolja
1 krm salt

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vänd solrosfrön i olivolja och krydda med chilipulver. Rosta dem i ugn ca 15 minuter tills de får gyllenbrun färg. Ta ut ur ugnen och blanda med kokosflingor och salt. Häll upp i serveringsskål.
 3. Skala och finhacka morötter och ingefära i matberedare. Skala lök och vitlök och lägg i matberedaren när morötterna börjar bli klara. Dela, kärna ur och ta bort hinnorna ur den röda chilin och skär i ganska stora bitar. Fräs lök, vitlök, morot, ingefära, linser och kummin i rapsolja på låg temperatur utan att det tar färg. 
4. Häll på buljong och låt puttra på svag värme i 10 minuter. 
5. Mixa till  en slät soppa med stavmixer. Vispa ner kokosmjölken. Krydda soppan med salt.

Solrosfrö blandningen strör man över soppan.
Till detta fick vi med bakeoff bröd vilket gjorde att grabbarna ändå var rätt nöjda;-))
 

5 kommentarer:

Unknown sa...

... hon med 2 bloggar...
http://vindsromantik.blogspot.com

Hej
Jag är alltid hungrig, försöker hålla mej mer till läsning, det blir man inte tjock av.

Du har mat för alla smaker, och tillfällen, därför ligger du bland mina favoriter...

Kramar
/Maggan

maria sa...

TACK! för det. Vi har oxå matleverans 4 dagar i veckan. matkomfort.se

så idag ska vi laga mat själva- vi har lagt upp en plan som handlar om att torsdagar ska vi äta.... just det soppa och pannkaka... så perfekt med ert recept :)
den tar vi idag.

Synnøve. sa...

Vilken god soppa. Jag ska norpa med mig receptet på den. Vi äter mycket soppa och det blir ofta det samma. Av gammal vana tror jag.
Ha det gott.
Synnöve.

Barbro sa...

Jag är ju soppälskare så denna ska jag absolut testa. Morotssoppa är gott.

Anni sa...

Funderade på att testa denna soppa, den låter ju smaskens. Men du, visst borde man kunna rosta solrosfröna i panna på spisen istället, det gör jag alltid annars - det verkar så onödigt slösaktigt att sätta på hela ugnen bara för det?