19 mars 2010

Efterrätt som sätter sprätt på fruktskålen

Ibland så blir det frukt över som familjen inte riktigt äter upp, känns det igen? Då är goda råd dyra eller snarare så är det nog säkert ekonomi i detta. Men sen kan man faktiskt festa till det hela beroende på vilken frukt man väljer. När vi åkte ut med svampgänget i höstas så var fruktsallad vårt fredagsmys men då valde vi lite extra goa lyxiga frukter. 

Min mamma brukar koka ihop en  sockerlag till sin fruktsallad och hon serverar vispgrädde eller glass till. Himla gott men kanske inte så hälsosamt, eller ska jag kanske säga kcal-fattigt? Jag har fixat ihop en lite nyttigare variant. Det är ju så att nyttigheter faktiskt oxå är gott;-))

Bjuder er här på familjens fredagsmys ikväll. Serverat i skålar som vi ärvt från min svärmor - ser du hur vackert blå det är Anni?

Fruktsallad med tillbehör
Gör en fruktsallad av den frukt du har hemma, gärna en god blandning av "fast" och "blöt" frukt.
Till detta serveras:
vaniljyoghurt
hackade nötter (jag brukar välja hasselnötter)
hackad vit choklad

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jo, nog blir man hungrig alltid när man ser det där....
Men det är lite sent att röra ihop den nu.
Kramen.

Anni sa...

Jamenvisst, klart att jag ser den fina blåmönstrade skålen!

Vit choklad är gott även till jordgubbar och glass (snart är det sommar!), med fördel riven i matberedare!

Tigris Predikantan sa...

Måste testa! Tack för tips!
:)