26 jan. 2010

På begäran; bönsallad och morotskaka

Hos Maria igår blandade jag till en bönsallad som jag kan få riktiga begär efter. Nu hade jag längtat efter den ganska länge, men min burk med blandade bönor var av modell större än störst där hemma, inköpt på Martin Olssons storcash. När vi så skulle ta med lunchingredienser till Maria, som dessutom gärna ville äta GI-anpassat, insåg jag möjligheten att få min efterlängtade sallad!

Bönsallad
Valfria salladsblad i botten på ett vackert fat.
Lägg på:
Blandade bönor på burk, avrunna och sköljda (tre burkar mättar fyra personer)
Hackad rödlök
Halverade körsbärstomater eller konserverade körsbärstomater där lite av spadet fått rinna av.
Mozzarella eller fetaost i tärningar (jag tog tre ostar)
Såsa med Crema De Balsamico (eller en balsamvinäger/oljedressing)
Strö över flingsalt och krossad rosépeppar.

Just rosépepparn och saltkornen gör hela salladen tycker jag och då ska ni tänka på att jag inte gillar salt i vanliga fall!


Morotskaka finns i flera varianter, men jag tror nog att de flesta recept är ganska lika. Jag har ibland fått den med tjock hård eller citronsmakande glasyr, vilket jag personligen inte tycker om alls, så det här är mitt absoluta favoritrecept. Luftig, lätt och supernyttig (det är ju morötter i!). Ser nu att receptet kommer från Göran på KTH i september 1988 - en eloge till honom, 22 år senare...

Morotskaka
4 ägg
4 dl socker
vispas poröst

4 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
blandas och blandas i

6 dl rivna morötter
2 dl neutral olja (jag tar alltid raps-)
blandas och blandas i

häll i smord och bröad långpanna ca 20x30 cm
grädda i 200 graders ugn i 50-60 minuter
låt kallna

glasyr:
75 g philadelphiaost
45 g smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
vispa fluffigt och bred över den kalla kakan

9 kommentarer:

maria sa...

Tack för Goa tips. Ja bönsalladen var god och som tur är blev det över. Så idag blir lite rester för mig till lunch innan jag tar mig en tur ut i det vackra vintervita.

Annika sa...

Ja, salladen var verkligen ursmarrig. På väg till mötesplatsen och matinköp, satt jag i bilen coh kände ett visst sug efter - bönsallad! Vilken tur att du tänkte på det i butiken :-)

Titti sa...

Vad kul med en ny blogg Anni! Jag har kollat in recepten och tror att jag testar bönsalladen.

Anne-Lie sa...

Ja frågan är ju om man ska laga till det nyttiga eller det onyttiga;-))

Mona sa...

Jag provar att göra morotskakan..med extra mycket glasyr :)

Susjos sa...

Mums så gott! Den måste jag göra!
Nu har jag kommenterat och länkat hit från min blogg ;)

Anonym sa...

Tvi vale va GOTT det ser ut och låter!...även om man inte kan tro det då man vet hur jag ser ut, så väljer jag salladen framför kakan.

...och vet ni en sak? Ja Anni, jag VET att ni vet MÅNGA saker! Men jag menar MIN sak - minus 2 kg! =D...så nu är det bara resten kvar...

Nastasia

Anni sa...

Hehe Nastasia, jag ska väl säga grattis men jag vet ju att du varit magsjuk ;-)

Ann Charlotte sa...

Tack goaste för smarriga recept. Jag ska nog göra både kakan o salladen=)
Kram♥