19 jan. 2010

Andra bullar

Att se sig själv på bilderna i bikini från semestern var väl kanske inte riktigt en hit! Men varför blir jag förvånad? Har ju utan tvekan jobbat hårt i många år för att få den kropp jag nu har. Det är absolut inte bara jul- och nyårshelgens frosserier som satt sina spår här inte utan jag har haft många år på mig var så säker. Men jag har ju förhoppningsvis många år kvar framför mig att ändra på någon/några ovanor för att få till en förbättring. Å varför inte låta 2010 bli ett av dessa år? Jag har i varje fall startat och tänker ta ett steg i taget.



Men att vara på semester har andra positiva effekter som jag inte vill bortse ifrån. Ett är att efter en veckas ätande på diverse restauranger i sommarparadiset uppskattar grabbarna mer än vanligt "mammas mat". Jag behöver inte ens anstränga mig ;-)) Ni skulle bara ha sett grabbarnas nöjda min när jag serverade skinkstek med sås och potatis, till och med fiskgrytan fick pluspoäng. De jublade när jag bakade "Städa-skåpet bröd" för de hade tröttnat på croissanter och annat vitt bröd och jag hade ju tröttnat på alla slattar mjöl i diverse olika påsar i skåpet.  

Så vill ni få till en förändring kring uppskattningen av er matlagning - ta med familjen på en veckas chartersemester ;-))
 

Städa-skåpet-bröd
20 portionsbröd
1 pkt jäst
5 dl vätska (tog vatten) 
Salt  (någon tesked) 
sirap  (en matsked eller två)
3 rivna kokta potatisar
mjöl tills degen inte är så kladdig längre - ta inte enbart grovt mjöl utan balansera upp med vetemjöl (jag tog rågsikt, skrädmjöl och grahamsmjöl samt lite slattar av Grekiskt lantbröd-mix) 
jäs till dubbel storlek
baka ut
jäs igen
grädda i 225 grader ca 10 minuter tills bullarna får fin färg.


Inga kommentarer: