17 sep. 2013

Plommonchutney med extra allt!


Var det någonting jag lärde mig av min eftermiddagsdejt med Tareq Taylor (skrev om den här), så var det att inte fega! Vi gjorde då bl a en pumpachutney som nu inspirerade mig till denna smakstarka variant med plommon.

Proportionerna här är inte exakta även om de ser ut så. Har du inte allt hemma så tag det du har, jag kan lova att det blir fantastiskt! Det gäller bara att kika i skåpen och inte vara feg - ta mycket mer än du först tänkt dig. Ja, det blir starkt både i smak och i hetta!

Plommonchutney med extra allt
2 kilo plommon, skär i bitar och ta bort kärnan
Skala, och strimla (inte för smått) 3 röda lökar och 4 vitlöksklyftor och fräs dem i lite olja
Krydda med t ex 10 lagerblad, 5 kanelstänger, 20 hela kryddnejlikor, 6 stjärnanis (kanske färsk ingefära?)
Ös på med torkade bär som mullbär, tranbär, berberisbär, russin
Vill du ha i strimlad chili så tag det också
5 dl socker, varför inte muskovadosocker om du har det hemma (jag tog både vanligt strösocker och syltsocker)
6 dl vätska i form av vatten, vitvinsvinäger och ättika

Låt hela härligheten stå och puttra i ca en timme, rör då och då så att det inte fastnar i botten av kastrullen. Njut av dofterna som sprids! Pytsa på burkar när den känns lagom tjock.

Den här chutneyn är inte så lämplig till dessertost, men till en helstekt fläskfilé eller annan kötträtt passar den utmärkt.

3 kommentarer:

Cari sa...

Och har du något recept på chutney som passar till ost?
Jag försökte göra en sån men den blev för stark (säkert god till annat).

Anni sa...

Jag har en tomatmarmelad som är ljuvlig till både dessertostar och vanlig hårdost. Ska koka en ny omgång för att få till de bästa proportionerna, den senaste blev för tjock och den innan dess för lös. Återkommer!

Marie Bergman - Om livet på Cypern sa...

Jäklar vad gott det ser ut =)