9 nov. 2012

Mer än en vanlig rödbetssoppa

När mitt ryggskott ännu bara var ett litet embryo, innan jag fattat vad ett riktigt djävulusiskt ryggskott egentligen innebär, var jag på tjejmiddag på temat gratinerat. Mitt uppdrag var att ta med en förrätt och då lyckades jag komponera denna kalassoppa!


Rödbetssoppa med gratinerat valnöt- & ostbröd
6 portioner
400 g rödlökar
600 g rödbetor
300 g vitkål
2 msk smör
4 dl rödvin
1 liter vatten
3 tärningar grönsaksbuljong
1 msk timjan
1 msk crema di balsamico
salt & peppar efter smak
6 skivor rostbröd
50 g valnötter
125 g bredbar blåmögelost, t ex President Rondelé

Skala lök och rödbetor, strimla dem och vitkålen grovt i matberedare. Fräs strimlorna i smöret några minuter, tillsätt sedan vin, vatten, timjan och buljongtärningar. Låt soppan sjuda under lock tills grönsakerna mjuknat, ca 25 minuter. Mixa soppan lätt med mixerstav, men lämna kvar en del bitar så att inte soppan blir helt slät. Smaka av soppan med salt, peppar och crema di balsamico (eller en mindre mängd balsamvinäger).

Under tiden soppan sjuder sätts ugnen på 225 grader. Osten breds på brödskivorna och nötterna fördelas ovanpå. Gratinera brödet i ugnen i 5-10 minuter, passa noga så att inte nötterna bränns.

Servera soppan i portionsskålar med en brödskiva ovanpå.

Inga kommentarer: