24 aug. 2010

Tänk vad man kan hitta på ett kräftpaket!

I lördags åt vi kräftor här hemma. Jag hade köpt spanska som tyvärr inte var goda. Men på kartongen fanns ett recept på en blåbärspaj som jag ville testa, så det gjorde jag idag när jag skulle på kräftskiva - och vi åt goda kinesiska!

Tyvärr tjocknade min förkylda näsa redan vid femte kräftan och sedan kände jag ingen smak längre. Men de övriga tjejerna och familjen som fick dela på resterna tyckte väldigt mycket om pajen!

Blåbärspaj med maräng
100 g smör
2½ dl mjöl
1 msk socker
2 msk vatten

Hacka ihop smör, mjöl och socker till en grynig blandning, tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en form ca 23 cm i diameter, nagga botten med en gaffel och ställ i kyl ca 30 min.

Sätt ugnen på 175 grader. Grädda pajskalet på nedersta falsen i 15 min.

Fyllning: 
1 paket blåbär, 300 g
½ dl socker
1 msk potatismjöl

Blanda socker och potatismjöl, vänd runt blåbären i blandningen.
Lägg bären på pajbottnen och grädda i 15 min.

Maräng: 
4 äggvitor
1 dl socker

Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd ner sockret och vispa smeten blank.
Fördela marängsmeten på blåbären och grädda i 20 min eller tills täcket fått fin färg. Serveras ljummen.

Inga kommentarer: