31 jan. 2010

Pasta och fisk - går de att kombinera?

En av de äldsta kokböckerna i min samling är MarieAnne Ränks Pizza och Pasta, utgiven på Ica-förlaget 1977. Med blyerts har jag antecknat vad jag tyckt om de olika recepten. För en tid sedan tog jag fram min gamla kokbok och bläddrade fram ett recept med anteckningen Smaskens! Och tänk att det är lika gott idag!

Tagliatelle med fisk-spenat-ostsås
(ursprungsreceptet säger maccheroni, men jag vill gärna ha grön tagliatelle)
4 personer

400 g fiskfilé
1 dl torrt vitt vin

bechamelsås:
1,5 msk smör
1,5 msk mjöl
2,5 dl mjölk
salt, vitpeppar, riven muskotnöt

1 litet paket fryst spenat
2 dl riven ost

Låt fisken småkoka i det vita vinet.
Gör under tiden bechamelsåsen genom att smälta smöret och blanda i mjölet. Fräs och häll sedan i den kalla mjölken. Låt koka i 5 minuter och smaksätt med kryddorna.
Låt spenaten tina i såsen, blanda i osten och till sist fisken. Servera till pastan.

En variant som också är mycket god:

Tagliatelle med fisk-svampsås
Uteslut spenaten ur förra receptet och låt istället drygt 200 g skivade champinjoner puttra med fisken.
Tillsätt 3 msk finklippt persilja till den färdiga fisk-svamp-bechamelblandningen. Servera med pasta.

Inga kommentarer: